De omstreden taxidienst UberPop, die met particuliere chauffeurs werkt, laat nog maar mondjesmaat klanten toe in Nederland.

Dat signaleert De Volkskrant vrijdag. Alleen wie zeer veel gebruik maakt van de dienst UberPop krijgt nog toegang tot de app.

Hoewel Uber dit officieel niet wil bevestigen, lijkt de beperking van het aantal klanten een reactie op het rechterlijke verbod op de dienst. Inspectie Leefomgeving en Transport controleert daarop en kan boetes uitdelen van 50 duizend euro aan Uber, per overtreding. Het maximum dat Uber hieraan kwijt is ligt sinds mei op één miljoen euro.

De klantenbeperking maakt de controle voor de Inspectie wel lastiger.

“Het aantal ritaanvragen zakte ineens drastisch”, vertelt een 26-jarige anonieme UberPop-chauffeur tegenover De Volkskrant. “We hebben herhaaldelijk naar Uber gemaild en kregen elke keer een andere smoes te horen. Dan was het vakantie, dan was het weer rustig.” Uiteindelijk bleek dat het aantal gebruikers inderdaad is beperkt.

Omstreden dienst UberPop

De chauffeurs kunnen zelf overigens ook een boete krijgen als ze worden betrapt op het uitvoeren van illegale taxiritten. Die krijgen ze van het Openbaar Ministerie en is maximaal 4.200 euro. Ook hoort daar een dwangsom bij. Als ze een volgende keer in de fout gaan, kost ze dat maximaal 10.000 euro. De chauffeurs riskeren ook een strafblad.

Afgelopen april gaf UberPOP aan de overheid tegemoet te willen komen door aanvullende eisen aan zijn chauffeurs te stellen. Die zullen taxi-examens bij het CBR moeten afleggen, een officiële chauffeurskaart met KIWA-keurmerk moeten hebben en een geneeskundige verklaring moeten kunnen tonen.

UberPop is onderdeel van de Amerikaanse taxiapp Uber, die wereldwijd snel uitbreidt maar ook op veel verzet stuit van gevestigde taxiclubs. Het niet-beursgenoteerde bedrijf weet wel enthousiasme los te maken bij investeerders en haalde volgens Amerikaanse media begin mei 1,5 miljard dollar op bij investeeerders. De waarde van het bedrijf zou naar schatting op zo'n 50 miljard dollar liggen.

Bron: Z24/ANP

Lees ook

Sandra Phlippen: Hoe Uber en Airbnb de echte deeleconomie om zeep kunnen helpen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl